Samenwerken aan seksuele gezondheid

Met de VN vindt ook Tiresias dat mensen met beperkingen zoveel mogelijk een leven kunnen opbouwen zoals anderen, passend bij hun situatie en onder hun eigen regie, ook waar het seksualiteit aangaat. Onder het motto Unchain my heart, wil Tiresias dat zowel de harten van de mensen die het betreft, als van hen die iets kunnen betekenen bij deze zoektocht naar intimiteit, vrij kunnen stromen en waar nodig ontdooien…

Het werk dat daarbij op ons wacht is meer dan we met een paar gedreven mensen aan kunnen. Hoog tijd dus om de handen ineen te slaan, als belangenbehartigers, mensen met beperkingen en hun naasten, zorg- en onderwijsprofessionals of bestuurders, als onderzoekers, kunstenaars, beleidsmakers en politici om het recht op seksuele gezondheid serieus vorm te geven, en zelfvertrouwen en ontwikkeling van mensen met beperkingen op dit terrein te stimuleren. Om die reden werken we nu aan een actief en proactief netwerk van betrokken instanties en personen die achter onze missie, seksuele gezondheid voor iedereen, kunnen staan. En die daadwerkelijk activiteiten verrichten die wenselijk en noodzakelijk zijn om het verschil te maken, vanuit hun eigen rol en mogelijkheden. Tiresias biedt daarbij graag ondersteuning, bijvoorbeeld om helder te krijgen wat nodig is voor verandering op maat en deze voorwaarden te creëren. Uiteraard altijd samen met de mensen waar het om gaat.

Als een spin in het web (of waar nodig als waakhond), wil Tiresias duurzame samenwerking voor structurele oplossingen. In de zorg, in onderzoek, onderwijs, in kunst en beleid, en alle andere plekken in de samenleving waar deze uitdaging aangegaan moet worden.

Inmiddels is een onderzoeksconsortium gevormd, op initiatief van Sander Hilberink Lector Ondersteuningsbehoeften: Levenslang & Levensbreed van de Hoge School Rotterdam, waar naast Tiresias ook Rutgers en Disability Studies in Nederland aan meedoen.

U kunt op diverse manieren een bijdrage leveren aan deze missie:

• Als deel van het actieve netwerk seksualiteit & handicap, op persoonlijke titel of als organisatie
  • Als ambassadeur
  • Als donateur

Vragen of suggesties? Neem dan hier contact met ons op